Provokativ reklam

United Colors of Benetton är ett klädmärke som gjort sig känt för att ha genomfört väldigt speciella, om inte provokativa, marknadsföringskampanjer genom åren.

I vissa fall har det mer handlat om att skapa opinion och uppmärksamma folk om globala problem så som svält, rasism och HIV/AIDS.

Deras senaste kampanj fokuserar på att väcka diskussioner om dåliga, i vissa fall hatiska, relationer mellan grupper och länder i världen. Bland bilderna kan man se påven kyssa en egyptisk imam, Barack Obama kyssa Hu Jintao (Kinas president) med flera.

Vatikanstaten har rasat över bilderna och kampanjen har stoppats. Är det bra eller dåligt? Jag vet inte faktiskt. Personligen tycker jag att kampanjen kan få fortsätta publiceras, den är rolig men har också en djupare mening. En kollega tyckte att den var rakt onödig och bara barnslig, när jag frågade.

Samtidigt kan man ju gott erkänna att Benetton gör det för att få uppmärksamhet, rejält med sådan dessutom. Men budskapet är väl ändå ganska bra?

Kolla på en film om kampanjen här!

/ Viktor

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Kommentera